New Wine Zomerconferentie 2020

Zaterdag 18 - vrijdag 24 juli 2020

Liempde, Landgoed Velder

New Wine Zomerconferentie 2020

Liempde, Landgoed Velder, zaterdag 18 - vrijdag 24 juli 2020

Info

Het thema van de 17e New Wine Zomerconferentie in 2020 is 'Heel het leven' met als hoofdspreker Dave Bookless.

'Met de keuze voor het thema 'Heel het leven' geven we in 2020 een vervolg aan het thema Kingdom People', licht Ronald Westerbeek, stafwerker theologie en toerusting van New Wine Nederland toe. 'Afgelopen conferentie dachten we na over wie we als christen zijn en waar we voor leven. Tijdens de komende conferentie zoomen we in op de vraag hoe God ons betrekt in de heelmaking van zijn schepping. Bij New Wine hoor je geregeld dat Jezus ons uitzendt om het Koninkrijk te verkondigen in woorden en werken. Maar hoe ziet dat eruit, in een samenleving vol gebrokenheid en onrecht? In een wereld waarin de gevolgen van onze beroerde omgang met de schepping pijnlijk voelbaar begint te worden? Denk alleen maar even aan die extreme hitte op het kampeerveld tijdens NWZC19.'

Gaan we het straks vooral hebben over de groene kerk? 'Natuurlijk gaat het ook daar over, duurzaamheid is een belangrijk thema, dat kun je praktisch heel goed handen en voeten geven. Maar we steken vooral een laag dieper af: wat is de theologische lijn die de Bijbel laat zien in het omgaan met onrecht en een kapotgemaakte schepping? De komst van Gods Koninkrijk betekent 'shalom', heelheid en genezing voor het hele leven, de hele schepping. In Kolossenzen 1 staat dat prachtig beschreven: hoe Christus het hoofd van de schepping is en hoe Hij kwam om de hele schepping met God te verzoenen: mensen, dieren en alles wat leeft. Thema's als sociale en ecologische gerechtigheid zitten daarom in het hart van de charismatische vernieuwing: Gods Geest brengt Gods herstel voor Gods hele schepping.'

De vraag is dan ook wat dit alles betekent voor onze roeping als volgelingen van Jezus in de samenleving, in de economie, in de omgang met de natuur en de gevolgen van de klimaatverandering. 'Hoe mogen we opstaan tégen onrecht en opkomen voor wat kwetsbaar en geschonden is? Daarover gaan we het hebben op NWZC20, bij een open Bijbel en open voor Gods Geest.'

Dave Bookless verzorgt als hoofdspreker het onderwijs tijdens NWZC20. Dave is geboren en opgegroeid in India. Hij is Anglicaans voorganger en sinds 2011 als directeur theologie werkzaam voor A Rocha International, een wereldwijde beweging van christenen die vanuit hun geloof zorgen voor Gods schepping. Sinds 1997 is hij al betrokken bij dit werk en stond in 2001 met zijn vrouw Anne aan de basis van A Rocha United Kingdom. Bookless is ook nog parttime bezig te promoveren aan de Universiteit van Cambridge op de bijbelse theologie en behoud van biodiversiteit.

Dave en zijn vrouw hebben vier dochters en wonen in Londen. Hij en zijn gezin proberen zo duurzaam mogelijk te leven. Hij is een veelgevraagd spreker op conferenties, in colleges en kerken. Dave is auteur onder andere Het groene hart van het geloof, dat onlangs opnieuw is uitgebracht. Dave is ook een gekwalificeerde vogelaar en houdt van vogels kijken, eilanden en bergen.