Hohe Messe - Bach

Kies een datum uit de agenda om te reserveren

Na diverse uitvoeringen van bekende werken van J.S. Bach (waaronder het Weihnachtsoratorium en de Matthäus-Passion) waagt Collegium Musicum Traiectum zich dit najaar voor het eerst aan zijn ‘Hohe Messe'. Deze Mis in b klein wordt wel gezien als de kroon op Bachs werk.

Bijna dertig jaar heeft de componist aan het stuk gewerkt, wat terug te horen is in de diverse fragmenten van composities uit die hele periode, die hij op indrukwekkende wijze heeft samengebracht. Collegium Musicum Traiectum brengt u een bijzondere versie in Barokstemming, waarbij de muziek zo authentiek mogelijk wordt uitgevoerd.

Collegium Musicum Traiectum
Collegium Musicum Traiectum (CMT) is een projectensemble voor (jongvolwassen) gevorderde amateurmusici die interesse hebben in het uitvoeren van vocaal-instrumentale muziek. Het ensemble is in 2015 opgericht en staat onder muzikale begeleiding van Gilles Michels, Michiel Meijer en Paulien Kostense. Dankzij hun intensieve coaching - in 2019 verrijkt met coaching door leden van de Nederlandse Bachvereniging - leren de musici en zangers de fijne kneepjes van bepaalde stijlperiodes als de Barok beheersen. Denk hierbij aan strijktechniek, koorklank en frasering. Ook besteedt CMT veel aandacht aan de uitdagingen die vocaal-instrumentaal repertoire met zich meebrengt: het verklanken van tekst en het samenspel van koor en orkest.

CMT voerde van J.S. Bach eerder het Weihnachtsoratorium, het Magnificat, Cantate 63 (Christen ätzet diesen Tag), de Matthäus-Passion, de Orkestsuite nr. 1 in C (BWV 1066), de Mis in A (BWV 234) en het motet ‘Der Geist hilft unser Schwachheit auf’ (BWV 226) uit. Hieronder vindt u een impressie van deze uitvoeringen.

Coaching Nederlandse Bachvereniging
Regelmatig wordt Collegium Musicum Traiectum gecoacht door de Nederlandse Bachvereniging. Voor dit project vindt begeleiding plaats vanuit de volgende coaches:

Mark Geelen - trompet
Mark Geelen is trompettist bij de NBV. Hij is een specialist op het gebied van historische instrumenten. Naast uitvoerend musicus is hij ook mental-coach, docent en instrumentbouwer/-restaurateur. Zijn passie ligt in het verder doorontwikkelen van het vak in de breedste zin van het woord.

Margret Urquhart - contrabas
Als docent barok-contrabas/-violine is Margret Urquhart verbonden aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en aan het Conservatorium van Amsterdam. Daarnaast doceert zij contrabas en violine aan de Universiteit van Salamanca (Spanje) en geeft zij regelmatig trainingen bij het European Baroque Orchestra.

Barokstemming
Als een van de weinige amateurgezelschappen in Nederland voert Collegium Musicum Traiectum regelmatig werken uit in ‘oude stemming’. Pas in de twintigste eeuw is de stemhoogte van de a vastgesteld op 440 Hz. Vroeger werd de stemming van een orkest aangepast aan het orgel; over het algemeen was deze een stuk lager dan tegenwoordig. Sinds 2018 heeft CMT zich geoefend in deze stemming van 415 Hz. De strijkers gebruiken daarbij als hoogste snaar een darmsnaar in plaats van een stalen snaar en de blazers spelen op speciale barokinstrumenten. Hierdoor wordt klank van het hele orkest warmer en voller.