Marietta Petkova - Bösendorfer Series 20-21

De Bösendorfer Series is de eigen pianoserie van De Waalse Kerk. Hieronder vindt u het overzicht van de concerten in dit seizoen. Klik op een datum om naar de betreffende agendapagina te gaan. Indien u een abonnement bestelt voor alle vijf de concerten, steunt u De Waalse Kerk, kunt u een vaste plaats reserveren (anders ongeplaceerd) en ontvangt u daarnaast 10% korting op de totaalprijs. Een abonnement is hier te bestellen, voorafgaand aan het eerste recital op 3 september 2020.

- 3 september: Mariana Izman - Claude Debussy Préludes
- 8 oktober: Thomas Beijer - Schumann, De Falle, Granados & Chopin
- 10 december: Winnaar Frans Liszt Concours
- 4 maart: Saskia Giorgini - Last Works
- 20 mei: Marietta Petkova - Chopin, Rachmaninov, Liszt en Bartók.

'Ik had nog nooit iemand gezien met zoveel affiniteit voor muziek en voor de piano zelf' – Jan Wijn

Marietta Petkova (1968) begon haar opleiding aan het muzieklyceum in haar geboorteplaats Roese (Bulgarije) om deze te vervolgen aan het conservatorium van Sofia en aan de Musikhochschule in Wenen. Na een studiejaar in Canada vestigde Marietta Petkova zich in 1990 in Nederland voor lessen aan het Conservatorium van Amsterdam van Jan Wijn, op wie ze grote indruk maakte. Gedurende tien jaar was ook pianist/pedagoog György Sebök een belangrijk mentor.

Sinds Petkova op tienjarige leeftijd het Nationale Pianoconcours van Bulgarije won, nam de pianiste tal van belangrijke prijzen in ontvangst van concoursen in onder meer Zwitserland, Italië, Oostenrijk, Portugal en Nederland, waar ze inmiddels woont. Marietta Petkova geeft voornamelijk solorecitals, maar speelt ook graag kamermuziek met onder meer het Concertgebouw Kamerorkest, Noord Nederlands Orkest en Orchestre de Chambre de Lausanne. Daarnaast gaf ze tientallen, steevast goed ontvangen albums uit met werken uit alle tijdsperioden.

Petkova’s brede muzikale spectrum komt ook duidelijk naar voren in het programma op 20 mei. Dat programma begint met Chopin, van wie we enkele mazurka’s, etudes en een ballade horen. Hierop volgt Rachmaninov, die net als Chopin en Debussy 24 preludes schreef, zij het niet als één geheel maar in fasen. Na zijn eerste en waanzinnig populaire Prelude in cis klein, op.3, bracht Rachmaninov de overige preludes uit als op.23 en op.32, waaruit Petkova een selectie zal spelen.

Waar we het tweede deel van dit recital nog beginnen met Liszts schitterende harmonische vergezichten over de denkbeeldige Zwitserse Vallée d’Oberman, eindigen we met onweer. Als verklaard bewonderaar van Stravinsky’s Le Sacre du Printemps, zet Bartók in zijn Pianosonate (1926) de piano namelijk in als percussieinstrument. Hij verwerkte in het stuk enkele extra lage basnoten, die alleen op een Bösendorfer Imperial-vleugel te vinden zijn. En met een natuurtalent als Marietta Petkova achter het klavier belooft dat spektakel.

Coronamaatregelen
Indien u voorafgaand aan dit evenement ziekteverschijnselen vertoont, verzoeken wij u voor uw en onze veiligheid om thuis te blijven. Bij binnenkomst vragen wij u te verklaren dat u gezond bent, verzoeken wij u uw handen te ontsmetten, te allen tijde anderhalve meter afstand te bewaren tot anderen en eventuele overige veiligheidsaanwijzingen op te volgen. Houd u bij het kiezen van uw zitplaatsen altijd twee plaatsen ruimte tussen verschillende huishoudens en let u alstublieft op de aangegeven looprichtingen. Het dragen van een mondkapje is niet verplicht, maar wij moedigen het gebruik hiervan van harte aan. Tot slot vragen wij u rekening te houden met uw medebezoekers en vooral ook te genieten!

Programma:
F. Chopin: 3 Mazurkas, 2 Etudes, Ballade
S. Rachmaninov: 6 Preludes (uit: op.23 en op.32)
F. Liszt: Vallée d'Oberman (uit: Années de Pèlerinage - Suisse)
B. Bartók: Pianosonate (1926)