Bösendorfer Series: Saskia Giorgini

Kies een datum uit de agenda om te reserveren

De Bösendorfer Series is de eigen pianoserie van De Waalse Kerk. Hieronder vindt u het overzicht van de concerten in dit seizoen. Klik op een datum om naar de betreffende agendapagina te gaan. Indien u een abonnement bestelt voor alle vijf de concerten, steunt u De Waalse Kerk, kunt u een vaste plaats reserveren (anders ongeplaceerd) en ontvangt u daarnaast 10% korting op de totaalprijs. Een abonnement is hier te bestellen, voorafgaand aan het eerste recital op 3 september 2020.

- 3 september: Mariana Izman - Claude Debussy Préludes
- 8 oktober: Thomas Beijer - Schumann, De Falle, Granados & Chopin
- 10 december: Winnaar Frans Liszt Concours
- 4 maart: Saskia Giorgini - Last Works
- 20 mei: Marietta Petkova - Chopin, Rachmaninov, Liszt en Bartók.

'Onfeilbare techniek, een prachtige en beweeglijke klank, fantasierijke frasering en zuivere muzikaliteit' – Salvatore Accardo

De Nederlands-Italiaanse pianiste Saskia Giorgini (1985) is als officiële Bösendorfer-artiest hard op weg de wereld te veroveren. Ze kreeg haar eerste lessen als vierjarige, en was vijftien toen ze werd toegelaten tot de pianoklas van Incontri col Maestro in Imola (Italië). Tegelijkertijd studeerde ze aan het Conservatorio di Torino, waar ze onder Claudio Voghera met de hoogst mogelijke score en onderscheiding afstudeerde. Later volgende masterclasses van onder meer Enrico Pace, Julius Drake en Pavel Gililov.

Sinds ze in 2016 de eerste prijs in de International Mozart Competition in Salzburg won, gaat het hard met Giorgini’s carrière, die haar inmiddels langs grote zalen binnen en buiten Europa leidde. Hier werkte ze samen met onder meer Martin Fröst, Janine Jansen en tenor Ian Bostridge, met wie zij binnenkort ook Schuberts Die Schöne Müllerin zal opnemen. Zelf bracht ze in september 2019 haar debuutalbum uit, met werk van George Enescu.

Giorgini’s programma op 4 maart 2021, Last Works, bestaat uit werken uit de nadagen van een vijftal grootheden uit de 19e eeuw. Die muzikale eeuw begint in 1821 met Beethovens Pianosonate nr. 31, de middelste van zijn drie laatste pianosonates die Beethoven gelijktijdig uitwerkte, en loopt via twee van Schuberts postuum uitgegeven Impromptus, op.142 (D.935) naar Chopins myserieuze Polonaise-Fantaisie.

Schumanns zeer intieme Geistervariationen, de laatste en aan zijn geliefde Clara opgedragen noten die hij schreef voordat hij zich in 1854 liet opnemen in een psychiatrische inrichting, staan in sterk contrast met Vers la flamme (1914), het onheilspellende muzikale visioen van Alexander Skrjabin over een vurig einde van de wereld. Dat eenieder zijn naderende einde op andere wijze voorvoelt, is in elk geval duidelijk hoorbaar tijdens dit indrukwekkend programma.

Coronamaatregelen
Indien u voorafgaand aan dit evenement ziekteverschijnselen vertoont, verzoeken wij u voor uw en onze veiligheid om thuis te blijven. Bij binnenkomst vragen wij u te verklaren dat u gezond bent, verzoeken wij u uw handen te ontsmetten, te allen tijde anderhalve meter afstand te bewaren tot anderen en eventuele overige veiligheidsaanwijzingen op te volgen. Houd u bij het kiezen van uw zitplaatsen altijd twee plaatsen ruimte tussen verschillende huishoudens en let u alstublieft op de aangegeven looprichtingen. Het dragen van een mondkapje is niet verplicht, maar wij moedigen het gebruik hiervan van harte aan. Tot slot vragen wij u rekening te houden met uw medebezoekers en vooral ook te genieten!