Kies een datum uit de agenda om te reserveren →
De zes cellosuites van Johann Sebastian Bach zijn onmiskenbare meesterwerken. Bij het beluisteren van de achtereenvolgende werken wordt de toehoorder steeds dieper meegezogen in hun betoverende werking. Een suite is een reeks dansen waarop oorspronkelijk echt gedanst werd, maar in Bachs tijd tot pure luistermuziek was geworden. De zes suites van Bach tonen een duidelijke ontwikkeling, elke suite gaat een stap verder dan de vorige, met de zesde suite een culminatie van alle voorgaande. Akkoorden, melodische sprongen en geïmpliceerde samenklanken, op alle technieken die een cellist maar in huis kan hebben wordt door Bach een beroep gedaan. De afsluitende Gigue is zelfs een duet voor cello solo. Aan Pieter Wispelwey zijn dat soort uitdagingen wel besteed, die kent deze muziek van Bach door en door. Wispelwey speelt Bachs zes Suites voor cello solo, allemaal achter elkaar. Wispelwey heeft een sterke band met de suites: drie keer nam hij ze op, steeds in een andere fase van zijn leven, steeds in een andere interpretatie. Een uitvoering van alle suites op een middag is een geweldige die iedere liefhebber van klassieke muziek wil meemaken.
Pieter Wispelwey behoort tot de eerste generatie cellisten die zowel de moderne als de barokcello meester zijn. Zijn repertoire reikt van Bach tot Schnittke, Elliot Carter en voor hem geschreven composities. Bij de ontwikkeling van zijn muzikale persoonlijkheid werd hij begeleid door verschillende grootheden: als Dicky Boeke en Anner Bijlsma (Amsterdam). Later door Paul Katz (USA) en William Pleeth in (UK).
Hoogtepunten vormen een project rondom de aan Rostropovitch gewijde celloconcerten met verschillende Australische symfonieorkesten, een tournee met het São Paulo Symphony Orchestra en uitvoeringen van de complete celllowerken van Beethoven met fortepianist Kristian Bezuidenhout, in het Konzerthaus Wenen, Wigmore Hall Londen en het Concertgebouw Brugge. Ook kamermuziek (solo of met pianisten als Paolo Giacometti of Cedric Tiberghien) speelde hij in Parijs (Louvre), Londen (LSO St. Lukes, Wigmore Hall), Boston (Celebrity Series), Tokyo (Topan Hall), Beijing (National Performing Arts Centre), Athene (Megaron Hall) en Seoul (Arts Center).
Door zijn terugkerende optredens in Londen (Wigmore), Parijs (Châtelet, Louvre), Amsterdam (Concertgebouw, Muziekgebouw), Berlijn (Konzerthaus), Milaan (Societta del Quartetto), Buenos Aires (Teatro Colon), Sydney (The Utzon Room), Los Angeles (Walt Disney Hall) en New York (Lincoln Center) heeft Pieter Wispelwey een reputatie opgebouwd als een van de meest charismatische musici van zijn generatie.
Lang is de lijst van de orkesten waarbij hij zijn opwachting maakte en zijn discografie behelst tientallen cd-inspelingen. In het jaar 2012 vierde Pieter Wispelwey zijn 50e verjaardag met het uitbrengen van zijn derde opname van de cellosuites van Bach, bij het label ‘Evil Penguin Classics’, waar hij ondertussen met pianist Paolo Giacometti een zesdelige CD-serie met originele en bewerkte kamermuziekwerken van Brahms en Schubert - die hij daarbij met andere componisten (ook hedendaagse) confronteert - opgenomen heeft. Dit project leverde hen alvast de prestigieuze Brahmsgesellschaft-Prijs 2019 op.
Pieter Wispelwey bespeelt een 1760 Giovanni Battista Guadagnini cello en een 1710 Rombouts barokcello.
Uitvoerenden:
Pieter Wispelwey
Programma:
J.S. Bach (1685-1750)
zes suites voor cello solo, BWV 1007-1012