Diepenveen, Klooster Nieuw Sion, woensdag 16 - vrijdag 18 september 2026
Ervaar hoe mooi het kan zijn om 3 dagen samen onderweg te zijn met de Bijbel. Ervaar de rust en ruimte om in het ritme van het klooster te onderzoeken waar eeuwenoude woorden en verhalen aan jouw leven raken. Geniet van de afwisseling van rust, bijbelstudie, getijdengebeden en natuur.
De kern van deze retraite
Al eeuwenlang lezen en bestuderen mensen de Bijbel. Als Gods woord voor mensen, als bron van inspiratie en wijsheid. In de drukte van het leven lukt het regelmatig niet om tijd te nemen voor bijbelstudie of -lezing. In deze retraite maken we daar ruimte voor. Samen de Bijbel openen creert ook ruimte om samen stil te staan bij de grotere vragen van het leven. Het klooster en haar stilte, de getijdengebeden en de rust die je mag ervaren helpen ons om samen met de Bijbel iets te zeggen over de dingen die we in het dagelijks leven niet zo makkelijk onder woorden kunnen brengen. Zo proberen we met elkaar verbinding te leggen vanuit de Bijbel naar het gewone, dagelijkse leven. Je bent onderweg met elkaar, en er is ruimte voor eigen tijd. De dagelijkse getijdengebeden met de kloostergemeenschap lopen als een rode draad door de retraite.
'We voelden ons bevoorrecht de tijd te krijgen om ons in stilte te kunnen concentreren op God met onder andere de vaste getijdengebeden in de kapel, de Bijbelstudies en het wandelen in de prachtige tuinen van het klooster. Het waren kostbare dagen die in gedachten lang met ons mee gaan!
Deze retraite is voor jou, als…
…je stilte, inspiratie en bezinning zoekt
... je tijd wilt nemen voor de Bijbel
. .. je vernieuwing van je geloofsleven zoekt
. ..je samen met anderen de Bijbel beter wilt gaan begrijpen
. .. je meer met de God van de Bijbel, met anderen en met jezelf in contact wilt komen.
Programma
Het programma van deze retraite wordt vormgegeven rondom de dagelijkse getijdengebeden op Nieuw Sion (08.00 uur, 12.00 uur, 18.00 uur en 21.30 uur). Dagelijks zijn er meerdere Bijbelstudie-momenten en mogelijkheden tot ontmoeting met elkaar. Daarnaast is er vrije ruimte voor je eigen invulling. Zoals genieten van de natuur van het klooster, of tijd doorbrengen op je eigen kamer in de rust en stilte.
Retraitebegeleider: Eric Koster
Eric Koster is emeritus predikant in de Protestantse Kerk in Nederland. Hij studeerde theologie aan de Rijks Universiteit Utrecht en de Katholieke Theologische Hogeschool Utrecht en specialiseerde zich in de uitleg van het Nieuwe Testament, de Judaïca en de sociale ethiek. Daarnaast studeerde hij Talmoed en Midrasj bij rabbijn Yehuda Aschkenasy. Hij heeft gewerkt als gemeentepredikant en ruim 25 jaar als geestelijk verzorger in een algemeen ziekenhuis. Hij maakt deel uit van de redactie van het blad Contextuele Berichten en publiceert daarin regelmatig artikelen op het raakvlak van exegese, Judaïca en pastoraat. Zijn bijzondere belangstelling gaat uit naar het werk van de Joodse rabbijn en godsdienstfilosoof Abraham Joshua Heschel.
Accent van deze retraite
De Tora was nog niet gegeven bij de berg Sinaï of Israël begon haar al te interpreteren. Leven, dood en opstanding van Jezus lagen nog maar nauwelijks in het verleden of Zijn volgelingen begonnen ze al te duiden. Al die ervaringen met God en de betekenissen die mensen erin vonden, werden van generatie op generatie doorverteld. En uiteindelijk zijn ze neergelegd in de verhalen die nu samen onze Bijbel vormen. Die verhalen zijn de eeuwen door steeds opnieuw verteld, gelezen en geïnterpreteerd. Zo is een hele uitlegtraditie tot stand gekomen. Of liever: zo zijn er meerdere, verschillende, uitlegtradities ontstaan, Joodse en christelijke.
Heel die interpretatiegeschiedenis klinkt mee wanneer wij vandaag de dag de Bijbel openen en de verhalen benaderen met vragen en problemen die zich opdringen in deze tijd en in onze persoonlijke levens. Soms helpt de traditie ons en wijst ze ons de weg naar een passende omgang met die vragen. Bijvoorbeeld als ze ons vormen aanreikt waarin we ons verdriet of onze dankbaarheid voor het leven kunnen uiten. Soms ook staat de traditie ons juist in de weg. Bijvoorbeeld als we merken dat ze gestold is in antwoorden die niet of niet meer passen bij onze vragen.
Maar kan de Bijbel alleen maar betekenis voor ons krijgen als we er antwoorden in weten te vinden op onze eigentijdse vragen? Of zou het ook zo kunnen zijn dat Bijbelverhalen juist betekenis voor ons krijgen doordat ze ons leren de juiste vragen te stellen in en aan onze eigen tijd? Met name in de Joodse traditie is veel nagedacht over dit alles. We zullen in onze Bijbelstudie dan ook onderzoeken wat Joodse zienswijzen op Bijbeluitleg ons kunnen leren over een respectvolle manier van omgaan met traditie die tegelijk ook de ruimte schept waarin nieuwe generaties steeds weer nieuwe betekenissen kunnen vinden.